v. klinikchef Liselotte Fisker og brugerinddragelseskonsulent Ditte Malene Risom
Klinikchef Liselotte Fisker fortæller om arbejdet med behovstyret behandling, hvor vi arbejder med mere fleksible patientforløb, der er tilrettelagt ud fra individuelle behov. Hun giver et indblik i årshjulet for patienterne, hvor alle har en fast årssamtale. Her får man taget biokemi, målt hvile-BT, svaret på spørgeskema, talt med sygeplejerske og læge. Ved behov/guidelines desuden fundusfoto, fodscreening, EKG og DEXA. Man fastsætter individuelle mål og behandlingsplan i dialog mellem patient og behandler. For nogle patienter vil det være tilstrækkeligt med den faste årssamtale, andre vil have andre behov, der kan relatere sig til emner som; mennesket, motion, mad, medicin og mekanik.
Panelet drøftede herefter spørgsmålet: Hvad er vigtigst for dig, når du er til konsultation?
Her fremhævede brugerne bl.a., at det var vigtigt:
- At behandlerne er endnu mere forberedte til konsultationen
- At det er muligt at være med til at bestemme dagsordenen forud for mødet
- At tal ikke fylder for meget. Hvordan har du det? frem for tal
- At det psykiske/mentale fylde meget for patienterne, og at de gerne snakker med deres behandler om det
- At lægen og patientens ambitionsniveau skal stemme overens – ligeværdighed
- At fastsætte mål for det næste år
- At behandleren er en sparringspartner
Herefter præsenterede Liselotte Fisker en persona ved navn Hanne. Hanne og hendes læge har besluttet, at hun ikke har behov for at komme mere end en gang årligt til konsultation, fordi hun har god hånd om hendes diabetes.
Her var spørgsmålet til panelet følgende:
- Hvis I, som Hanne, skulle komme mindre til konsultationer i en periode, hvad ville I så have brug for for at føle jer trygge ved jeres behandlingen?
Her nævnte brugerne bl.a.
- At kunne få hurtigt kontakt, når der er noget, som fylder
- Kritik af 8-10-telefontid, hvor man ikke kan komme igennem
- Den årlige samtale skal gerne være fysisk. Resten virtuelt eller over telefonen
- Mulighed for at få en tid, når det er nødvendigt/når der behov for det. Dejligt at slippe for "rend på hospitalet"
- Kan kontrol af tal ligge et andet sted end i konsultationen – tommel-op-respons fra lægen på upload af tal
- En åben journal, hvor både patienter og behandler kunne skrive i
- En hotline