v. centerdirektør Troels Krarup Hansen og kommunikationsrådgiver i Publico Kommunikation Esben Würtz Sørensen
Troels rammesætter temaet ved at fortælle om sin artikel vedrørende skræmmeretorik og spørger, om der er umiddelbare kommentarer eller input til artiklen.
Esben præsenterer herefter dagsorden for indlægget om patientkommunikation og fortæller, at de er ved at dykke ned i, hvad man kan gøre og skrue på ift. dette tema.
Der ønskes input fra panelet omkring deres største bekymringer, siden de fik deres diabetesdiagnose, hvilke råd de ville give en ny-diagnosticeret samt hvad de mener er god patientkommunikation – og især god skriftlig kommunikation.
Esben præsenterer også de 6 råd/principper, som de har arbejdet med ift. at opnå god patientkommunikation, herunder at bruge aktivt sprog, passe på med fagsprog, og huske at tale direkte til læseren.
Panelets bekymringer ved diagnosticering omhandlede medicin, senfølger og formindskelse af frihed og bevægelse. De oplever, at god patientkommunikation er, når kommunikationen er i øjenhøjde, forståelig, leveres af en menneskekender, er bakket op af fakta og tal, og behandlere udviser en velvilje til at stille spørgsmål for at forstå, hvordan personen over for dem har det.
"Velvilje fra læge og sygeplejerske om måske at fravige de faste ting, man skal komme omkring og spørger, hvad har I brug for?".
"Jeg har verdens bedste diabeteslæge, fordi når jeg går ud fra min konsultation, så har jeg forstået, hvad der bliver sagt".
Panelet mener, at det er vigtigt at understrege for en ny-diagnosticeret, at diabetes ikke er en dødsdom, men en sygdom man sagtens kan lære at leve med, og det er positivt, at den blev opdaget.